1. Головна
  2. /
  3. КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВА РОБОТА

КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВА РОБОТА

КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВІ  ЗАНЯТТЯ  ГАВРИЛОВА Є.В. З ДІТЬМИ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ

Особливу дитину потрібно по-особливому вчити і по-особливому виховувати, адже дитина з особливими освітніми потребами має ряд специфічних рис, що ускладнюють процес її спілкування з однолітками та дорослими.  Це негативно позначається на розвитку її емоційно-особистісній сфрери.

          У зв’язку з цим корекційно-розвиткові заняття спрямовано на виховання у дітей інтересу до оточуючих людей; розвиток контактності; формування навичок довільної регуляції свого емоційного стану та уникнення конфліктів.

          Необхідною умовою є встановлення довірчих відносин з батьками, які, зазвичай, заперчують необхідність співпраці.


Заняття з лікувальної фізичної культури разом з Авраменко К.О.

Лікувальна фізична культура – це вид корекційної роботи, який включає комплекси вправ, які спрямовані на покращення фізичного стану учня.

У комплекс ЛФК входить виконання різноманітних вправи для зміцнення всіх груп м’язів, розвитку вестибулярного апарату, профілактики захворювань та оздоровлення організму в цілому. Покращення загального стану здоров’я учня. Розвиток дрібної моторики. Формування правильного дихання в стані спокою та під час виконання фізичних вправ. Покращення координації рухів, рівноваги, покращення функцій кінцівок, підтримка активного руху і можливості організму, підвищувати тонус та імунітет, покращувати  настрій та допомогти учню повірити у свої сили.


    Корекційно-розвиткова робота з розвитку мовлення з учнями з ООП Бериславського опорного закладу повної загальної середньої освіти почалася з 15 вересня 2023 року разом з Трусовою А.С. Корекційно-розвиткові заняття було організовано для дванадцяти учнів з особливими освітніми потребами. Заняття проводяться в онлайн режимі згідно встановленого розкладу. Заняття проводяться індивідуально з кожним учнем, тривалість заняття 20-25 хвилин.

З учнями було проведено спостереження та обстеження мовленнєвого розвитку. Згідно отриманих висновків комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку учнів наданої Бериславським ІРЦ, власних спостережень та обстеження рівня мовленнєвого розвитку було обрано корекційно-розвиткові програми згідно нозологій учнів рекомендованих МОН України. Розроблене календарно-тематичне планування згідно потреб кожної дитини, поставлені цілі корекційної роботи на 2023-2024 навчальний рік.

За програмою  з корекційно- розвиткової роботи «Розвиток мовлення» для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх закладів для дітей із затримкою психічного розвитку / І.М. Омельченко, Л.О. Федорович.- К, 2016 р. працює 3 учнів початкової ланки.

За програмою з корекційно- розвиткової роботи «Розвиток мовлення» для 5-9 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із затримкою психічного розвитку/ І.М. Омельченко, Л.О. Федорович. – К, 2016 р. працює 3 учнів 5 класів, 2 учнів 6 класів і 1 учениця 7 класу.

За програмою з корекційно-розвиткової роботи «Розвиток мовлення» для учнів 5-10 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів з помірними інтелектуальними порушеннями / Хайдарова О.С., Блеч Г.О. – К., 2016 р. працює 1 учень 5 класу, 1 учень 6 класу і 1 учень 7 класу.

З учнями налагоджений контакт, діти із задоволенням відвідують корекційно-розвиткові заняття з розвитку мовлення.


Корекційно-розвиткові заняття з психології в умовах дистанційного навчання

Необхідною складовою психологічного супроводу є корекційно-розвиткова робота з дитиною, що протягом усього періоду її навчання в закладі є систематичною, комплексною та індивідуалізованою. Загальна мета корекційно-розвиткової роботи – сприяння розвиткові дитини, створення умов для реалізації її внутрішнього потенціалу.

Більшість дітей з особливими освітніми потребами долучається до роботи за заявою батьків. Корекційно-розвиткові заняття проводяться з дитиною з особливими потребами  індивідуально на платформі “Zoom”.

Здійснення корекційно-розвиткової роботи практичним психологом передбачає:

  • розвиток та корекцію пізнавальних процесів, формування їх довільності;
  • корекцію самооцінки як важливої рушійної сили формування особистості;
  • корекцію емоційних порушень та патологічних рис характеру;
  • запобігання психічним перевантаженням;
  • профілактику дезадаптації до закладу освіти;
  • розвиток емоційної стабільності;
  • корекцію міжособистісних взаємин в учнівському/дитячому колективі;
  • корекцію взаємин «учитель-учень»;
  • розвиток комунікативних якостей, позитивної соціальної комунікації;
  • стимуляція особистісного зростання.

Розвиваємо емоційний інтелект дітей з особливими освітніми потребами

Емоційний розвиток дитини – це основа її фізичного й інтелектуального розвитку. Тому, доцільним є розвиток  емоційно-вольової сфери учнів під час корекційно-розвиткових занять з психології в умовах дистанційної роботи.

Психологом розробляються заняття з акцентом на усунення викривлень емоційного реагування та стереотипів поведінки, реконструкцію повноцінних контактів дитини з особливими освітніми потребами з їх однолітками.

У ході роботи з дітьми в учасників занять підвищується рівень емпатії, спілкування набуває більш конструктивної форми.

У роботі використовуються наступні методи: рольові ігри, інформаційні повідомлення, модельовані ситуації, інтерв’ю, вправи на вктивізацію.

Крім того, застосовуються діагностичні методики: «Незакінчені речення», з визначення емоційного стану дітей.

Корекція та самовдосконалення  як необхідність розвитку дітей з особливими освітніми потребами

Під час корекційно-розвивальних занять з психології діти з особливими освітніми потребами навчаються адекватно розуміти свій внутрішній світ, опановують  способи для самовдосконалення свого “Я”.

У ході занять відбувається формування саморефлексії, емпатії, психологічної толерантності, довіри між учасниками. У дітей підвищується впевненість у собі, своїх можжливостях, підтверджується позитивне ставлення до оточення.

Тренуємо та покращуємо когнітивну сферу

Рівень інтелектуального розвитку й емоційний інтелект є важливими складниками когнітивної сфери особистості, що сприяють перетворенню та відображенню інформації про дійсність.

На корекційно-розвивальних заняттях відбувається формування когнітивної сфери особистості як такої, що забезпечує динамічне відображення реальності, сприяє формуванню досвіду та картини світу   у дітей з особливими освітніми потребами.

Навчання – складний процес, що розвивається поетапно. Він базується на вроджених здібностях, успадкованих і генетично закодованих при народженні. Ось чому певні зусилля та практика під час корекційних занять у закладі сприяють покращенню здатності до навчання та підвищенню продуктивності в більшості дітей з особливими освітніми потребами.


Головною метою корекційнорозвиткової роботи є формування та розвиток пізнавальної діяльності дітей, емоційно-вольової сфери, позитивних характеристик особистості дитини, мовлення, психомоторного розвитку та навичок, необхідних для подальшої соціалізації.

Актуальність занять з корекції розвитку полягає в тому, що вони забезпечують психологічний супровід дітей, який охоплює пізнавальну, емоційну, мотиваційну та поведінкову сфери розвитку учнів, враховуючи при цьому індивідуальні та вікові особливості.

На цих заняттях вирішуються такі завдання:

–         корекція пізнавальних процесів, активізація когнітивної сфери,

–         розвиток загальної та дрібної моторики рук,

–         розвиток  просторових уявлень,

–         розвиток комунікативних умінь та навичок, розширення словникового запасу,

–         корекція емоційно-вольової сфери,

–         формування повноцінних уявлень про навколишній світ,

–         поліпшення емоційного стану учнів та загальна допомога  учням у повноцінному психічному і особистісному розвитку.

 Необхідними  компетентностями успішної соціалізації визначають критичне мислення, навички ефективного спілкування, здатність працювати в команді, уміння самостійно вирішувати проблемні ситуації, толерантність, гуманістичне світосприйняття, екологічне мислення, економічна, політична і міжкультурна грамотність, застосування інформаційних технологій.

          У свою чергу, для успішного розвитку необхідних компетентностей  є базова умова – розвиток соціального інтелекту, а саме: вміння передбачати наслідки поведінки, спираючись на розуміння почуттів, думок, намірів учасників комунікації; здібність правильно оцінювати стани, почуття, наміри людей за їх невербальними проявами; рівень мовленнєвої експресії (чутливість до характеру і мовленнєвих відтінків); здатність аналізувати важкі ситуації взаємодії людей, знаходити причини певної поведінки.

Для вирішення зазначених завдань корекційні педагоги Бериславського опорного закладу повної загальної середньої освіти добирають спеціальні завдання та вправи із врахуванням рівня знань та можливостей учнів з особливими потребами. Плануються і проводяться заняття за принципом навчання у співпраці, цим самим надаючи учням можливість підвищувати рівень  взаєморозуміння, взаємоспілкування, а також розвивати здібності працювати і навчатися самостійно.

        


   З метою розвитку розумових операцій порівняння, аналізу, синтезу; розвитку уваги, мимовільної пам’яті, словесно-логічного мислення, дрібної моторики у закладі практичним психологом Жеваженко Л.П. в період з 25 по 29 жовтня 2021 року проведено корекційно-розвивальні заняття для дітей початкової школи.

        

Так, проведено вправи “Що не так у казці ?”, “Зроби шарфи однаковими”, “Лови помилку”, “Порівняй малюнки”, “Цікавий лабіринт”, “Хто зник”, “Склади розповідь” тощо.

         Зокрема, діти за допомогою планшету полинули у світ міні-ігор, серед яких пазли, ігри на запам’ятовування тварин, вивчення цифр і вправи на розвиток логічного мислення, дрібної моторики і уваги.

         Також на заняттях з метою релаксації на планшеті звучала класична музика, яка є  відмінним доповненням к терапії і дуже важлива для психічного здоров’я та рівноваги учнів.

КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИВАЛЬНІ ЗАНЯТТЯ

Найкращий спосіб зробити

                                                              дитину хорошою- це зробити її щасливою.

                                                                                                            Оскар Уайльд

          Корекційна робота в діяльності фахівця психологічної служби закладу освіти є найскладнішою і найвідповідальнішою. Вона є продовженням діагностичної роботи.

          На сьогодні активно впроваджується інклюзивна освіта. У закладі діти з особливими освітніми потребами не лише отримують знання, уміння та навички, але й здійснюється формування ключових компетентностей, які сприятимуть вмінню через спілкування знаходити порозуміння з іншими людьми, облаштовувати власне життя й бути корисним сім’ї, громаді, суспільству.

          Практичні психологи закладу у своїй роботі використовують рекомендовані Міністерством освіти і науки України корекційні програми, розміщені на сайті Державної наукової установи “Інститут модернізації змісту освіти”.

          Основною метою корекційної роботи зі здобувачами освіти, зокрема з дітьми з особливими освітніми потребами, є сприяння їхньому повноцінному психічному та особистісному розвитку.

          Корекційна робота грунтується на основних принципах:

  • єдності діагностики і корекції;
  • діяльнісний принцип корекції;
  • орієнтація на зону найближчого розвитку дитини;
  • спрямованість корекційної роботи “зверху донизу”, тобто на створення оптимальних умов для розвитку вищих психічних функцій;
  • принцип нормативності, тобто орієнтація під час проведення корекційної роботи та оцінювання її ефективності;
  • врахування системного характеру психічного розвитку. Корекційна робота спрямовується на усунення причин відхилень у розвитку.

     Корекційна робота практичних психологів закладу спрямована на підвищення загального рівня розвитку дитини, заповнення прогалин її попереднього розвитку і навчання, розвиток недостатньо сформованих вмінь та навичок, підготовку дитини до адекватного сприйняття навчального матеріалу.

Людям із порушенням зору