Вправи для розвитку моторики і уваги.
1. Вправа «Повтори за мною». Дитина повинна по інструкції: а) протягнути руки вгору, вниз, направо, наліво (якщо не знає «направо», «наліво», то «на вікно», «на двері»); б) показати витягнутою рукою на названий предмет (вікно, стіл, книга і т.д.); в) намалювати крейдою (олівцем) круг (паличку, хрестик) вгорі, внизу, праворуч, ліворуч дошки (зошита).
2. Вправа «Який я сильний». Вправа для пальців рук: розчепірити пальці, стиснути кулак – розтиснути; з стиснутого кулака по черзі випрямляти пальці.
3. Скачувати з пластиліну кульки, змійки, ланцюжки.
4. Вправа «Допоможи». Перекладати дрібні предмети (кульки) із однієї коробки в іншу. Зібрати розсипані на підлозі дрібні предмети в коробку.
5. Вправа «Я майстер». Проколювати товстою голкою дірочки в товстому папері.
6. Вправа «З’єднай». Крейдою на дошці або олівцем на аркуші паперу ставлять дві крапки, дитина повинна пальцем провести лінію, що їх сполучає (крапки даються в різних напрямках)
7. Вправа на рівновагу. Дитина повинна:
а) пройти по накресленій лінії (пряма, круг, хвиляста);
б) пробігти по дошці, несучи який-небудь предмет.
Вправи для розвитку пам’яті та уваги
1. Вправа «Швидко назви». Вихователь показує дитині картинки і швидко їх прибирає. Дитина повинна по пам’яті назвати, що бачив. 2. Кілька разів вдаряють по долоні або олівцем об стіл. Дитина повинна сказати, скільки разів.
3. Вправа «Повтори за мною». Проводиться ритмічний стукіт (паличкою об стіл). Від вихованця вимагається повторити його.
4. Вправа «Покажи». Виконується який-небудь рух. Дитина по пам’яті повинна його повторити.
5. Вправа «Не помились». Дитині зав’язують очі, вихователь торкається його. Дитина повинна визначити скільки разів до нього торкнулися.
Вправи для визначення кольору, форми, величини
1. Показується якась фігурка з кольорової геометричної мозаїки (ромб, круг, трикутник). Дитина повинна вибрати таку ж за формою (по кольору).
2. Показується певна фігурка (з тієї ж мозаїки), а потім вона прибирається. Дитина по пам’яті повинна підібрати таку ж.
3. Розкладання різнокольорових кульок, кружечків, паличок в кучки по кольору.
4. Складання різних пірамідок.
5. Будування ланцюжком кубиків однакового розміру і одного кольору. Будування кубиків різної величини в ряд за принципом поступового зменшення розміру кожного наступного кубика.
6. Виставляють однорідні предмети різного розміру (грибочки, човники, ляльки і т.д.). дитині пропонують показати найбільшу – найменшу.
7. Розкладаються різні предмети контрастних кольорів. Дитині пропонують відокремити предмети одного кольору від предметів іншого кольору. Потім вчать правильно називати ці кольори; поступово вводять нові. Шляхом вправ на різних предметах, групуючи їх і називаючи колір, дитина навчається правильно розпізнавати і називати кольори. Можна використовувати намистинки, кульки, мотки ниток, смужки паперу, палички, прапорці, ґудзики, предмети, зроблені з пластиліну (кульки, ковбаски, яблучка) і т.д.
Корекційні вправи для неспокійних дітей
Для неспокійних, імпульсивних дітей доцільно заняття чергувати зі спеціальними вправами, які вимагають спокою і самовладання. Ці вправи можуть бути наступними:
1. Посидіти спокійно 5-10-15 секунд.
2. Посидіти мовчки, заклавши руки за спину.
3. Повільно мовчки проводити рукою по краю стола.
4. Тихо встати і сісти.
5. Тихо пройти до вікна (до двору), повернутися на своє місце і сісти.
6. Тихо підняти і опустити книжку (можна кілька разів).
Корекційні вправи для досягнення відповідної швидкості рухів
Ці вправи доцільно проводити з інертними, малорухливими дітьми.
1. Прибрати зі столу руки швидко по команді.
2. Швидкі рухи рук по команді (підняти руку, простягнути в сторону і т.д.).
3. Швидко постукати по столу 3,4,5 раз.
4. Швидко вийти з-за столу, сказати своє ім’я (або вік, або адресу) і сісти на місце.
5. Швидко підняти якийсь предмет (попередньо дорослий його упускає).
6. У швидкому темпі називати показувані предметні картинки.
Корекційні ігри Гра «Що змінилось?»
1-й варіант. Перед дитиною ставиться іграшковий автомобіль, у нього садять декілька котиків (3-4). Дитині пропонується уважно подивитися і запам’ятати. Потім вона повинна закрити очі. Один котик приймається. Відкривши очі, дитина визначає, що змінилось.
2-й варіант. На стіл ставляться два кубики (червоний і зелений). Дається вказівка: «Подивись уважно і запам’ятай. Тепер закрий очі». Ставиться ще червоний кубик. Дитина повинна визначити, який кубик добавився або що змінилося. Цю гру можна широко варіювати, використовуючи різні іграшки та предмети. Гра розвиває увагу, спостережливість, пам’ять.
Гра «Маленька господиня» Мета гри – розвиток у дітей навичок самообслуговування, формування уміння слухати інструкцію (вказівку) і виконувати її. Використовуються іграшкові лялькові меблі, посуд. Дитині пропонується обставити кімнату. Дається одна вказівка, дитина її виконує. Після цього дається інша вказівка. Наприклад: «Поставити шафу, диван, стіл, стільці» і т.п. «Посади ляльку. Дай їй тарілку. Налий туди борщ. Погодуй її. Прибери посуд. Поклади ляльку спати» і т.п. (кожного разу виконується тільки одна дія). Цю гру можна використовувати і для розвитку мовлення. Дитина повинна розповідати про те, що вона робить. Наприклад: «Я саджу ляльку. Я даю їй тарілку. Наливаю їй борщ. Я годую ляльку.» і т.п.
Ігри із будівельним матеріалом
1. Дитина будує за показом або по словесній інструкції. За показом. Дорослий кладе кубик. Дитина повинна зробити те ж саме. На цей кубик кладеться інший. Дитина виконує цю ж саму дію. По словесній інструкції. Дорослий мовою регулює дії дитини. «Візьми червоний кубик, біля нього постав такий же» і т.д. Деякі діти добре підпорядковують свої дії словесній регуляції і таким чином вчаться виконувати багато завдань. Діти краще будують за показом, наслідуючи кожну дію.
2. Дитина будує за зразком. Цей вид діяльності більш складний. Подається нескладний зразок і пропонується: «Побудуй таку ж саму лавку» («хатинку», «садок» і т.д.). Якщо дитина не може виконати завдання самостійно, слід їй в цьому допомогти.
3. Дитина будує за власним задумом. Але якщо навчити їх будувати декілька «об’єктів», вони з цікавістю будуть це робити в подальшому по пам’яті самостійно і отримувати задоволення від гри.
Вправа для тренування пам‘яті.
Завдання: дитині потрібно прочитати склади при цьому повторююватм рухи пальцями як зображено на картинці (якщо навичка читання не сформована можна, щоб дитина повторяла за дорослим). Після декількох повторень запропонуйте дитині повторити, все без опори на картинку.
Гра « Знайди відмінності»
Вправа «Малювання фігури людини»
Мета: розвиток самостійного малювання, ознайомлення з будовою тіла.
Хід вправи: сядьте за стілець поряд із дитиною. Візьміть собі та дайте дитині аркуш паперу. Зверніть увагу дитини й скажіть: «Дивися, як ми малюємо голову!». Намалюйте круг на своєму аркуші й простежте, щоб дитина намалювала в себе такий самий. Якщо дитина не може, то допоможіть почати малюнок. Зверніть увагу дитини на свій малюнок і скажіть: «Тепер намалюємо очі!». На своєму малюнку додайте очі. Вкажіть на аркуш дитини: «І ти зроби це!». Допомагайте дитині лише тоді, коли вона не справляється. Повторіть усе так само з кожною подальшою частиною тіла. Робіть свій малюнок простим, щоб дитина могла легко повторити. Стежте за тим, щоб була названа кожна частина тіла. Починайте з трьох-чотирьох частин тіла. Ускладніть завдання додаванням нових частин тіла: брови, волосся, зуби.
Гра «Повтори»
Спробуйте виконати спочатку повільно, потім швидше…
Розвиває увагу, координацію, зорову пам”ять, моторику, покращує взаємодію лівої та правої півкулі, допомагає автоматизувати “Р” у відкритих складах.
Під кожним малюнком є букви Л,П,О та символи жестів рук.
Л – ліва рука
П – права рука
О – обидві руки
Необхідно одночасно з промовлянням слова підняти відповідну руку /руки з жестом.
ДИДАКТИЧНА ГРА НА РОЗВИТОК ПАМ’ЯТІ.
Хід гри:
1. Дитина має запам’ятати відповідний колір під кожною твариною.
2. Закриваємо перший ряд з кольорами.
3. Дитина має напам’ять розмалювати кольори під тваринами, або назвати якій колір був під твариною.
Слова в сітках: пишемо й читаємо
Цей комплект із завдань допоможе дитині закріпити навички читання й письма, розвинути зорово-моторну координацію. Кожне завдання містить 4 слова, що заховані в сітках з літерами. Слова потрібно відгадати, проаналізувавши шляхи, позначені на сітках з клітинок ліворуч: відтворюючи ці шляхи на сусідніх сітках з літерами, потрібно прочитати й написати знайдені слова поряд (праворуч). Таким чином дитина розвиватиме не лише лінгвістичний інтелект, а й просторове мислення, уважність. Завдання сприятимуть розширенню словникового запасу.
Намалюй за зразком.
Розвиваємо та удосконалюємо:
– спостережливість,
– увагу,
– пам’ять,
– графічні навички.