1. Головна
  2. /
  3. Згуртовуємо учнівський колектив

Згуртовуємо учнівський колектив

Від того, наскільки дружний класний колектив, залежить психологічний стан кожного учня. Від ступеня згуртованості дітей у класі залежить і ступінь засвоєння навчального матеріалу, ефективність роботи вчителя з класом і формування особистості учнів. У справі створення дружного колективу провідна роль, звичайно, належить класному керівникові. Ось декілька дієвих рекомендацій:

1. Створити в класі єдину систему традицій і цінностей
Для цього можна запропонувати учням відповісти на

запитання анкети:

– Яким, на твою думку має бути дружній клас?

– Як зробити так, щоб клс став дружнім?

– Які традиції є у нашому класі?

– Назви твої «можна» і «не можна» у класі.

– Які заходи в клсі, на твою думку, повинні стати

традиційними?

  • Запровадити традицію зворотнього зв’язку (в кінці кожного семестру і в кінці року учні пишуть записки, де можуть поставити питання, написати щось наболіле, про що не можуть сказати вголос; на основі цього педагог планує виховну роботу).
  • Створити «скриньку побажань».
  • Проводити якомога більше традиційних позакласних заходів.
  • Традиція бути всім класом завжди поряд з тим, у кого в житті настали важкі дні.
  • Традиція походів та екскурсій на природу, по пам’ятним місцям своєї Батьківщини, своєї країни.


2. Особливу роботу слід вести з «відторгнутими» учнями:

– спробувати залучити їх до спільної діяльності групи;

– знайти для них доручення, де вони розкривали б свої найкращі здібності;

– частіше хвалити і заохочувати їх у присутності класного колективу, але робити це за конкретно виконану ними дію чи доручення.

3. Робота в групах
На уроках можна організовувати роботу у підгрупах, причому в кожній повинні бути як «сильні» так і «слабкі» учні. Група повинна дотримуватися принципу взаємодопомоги і підтримки, повинна бути мотивація на досягнення успіху, а між групами необхідний момент суперництва.

4. Розподіл між учнями доручень
Для цього учні на дошці пишуть слова, які є знаковими для визначення майбутніх доручень. Потім учні визначають, яке постійне доручення в групі вони хотіли б виконувати. Наприклад, чергові по класу, по гімназії, відповідальний за навчання тощо. Від класного керівника вимагається лише вміле керівництво діяльністю учнів, надання їм свободи і самостійності. Педагог має допомагати і підтримувати ініціативу учнів. Найголовніше – класний керівник повинен бачити маленький і великий успіх кожного учня у дорученій йому справі і вміло заохочувати його.

Для поліпшення психологічного клімату в дитячому колективі відомий американський психолог Роберт Марзано радить:

·                   звертатися до дітей на ім’я;

·                   допомагати дітям відчути свою значущість, що вони визнані як ним, так і ровесниками;

·                   частіше використовувати виховні та методичні можливості гумору;

·                   поганий настрій учителя не повинен впливати на дітей;

·                   оптимістична установка, віра в дитину – запорука позитивного психологічного комфорту в колективі;

–                   бути щедрим на похвалу;

–                   педагогічний такт – засіб гармонізації спілкування;

–                   невимушено розмовляти з учнями про їх інтереси;

–                   забезпечувати педагогічну підтримку;

–                   спиратися на сильні сторони дитини

Людям із порушенням зору