Від того, наскільки дружний класний колектив, залежить психологічний стан кожного учня. Від ступеня згуртованості дітей у класі залежить і ступінь засвоєння навчального матеріалу, ефективність роботи вчителя з класом і формування особистості учнів. У справі створення дружного колективу провідна роль, звичайно, належить класному керівникові. Ось декілька дієвих рекомендацій:
1. Створити в класі єдину систему традицій і цінностей
Для цього можна запропонувати учням відповісти на
запитання анкети:
– Яким, на твою думку має бути дружній клас?
– Як зробити так, щоб клс став дружнім?
– Які традиції є у нашому класі?
– Назви твої «можна» і «не можна» у класі.
– Які заходи в клсі, на твою думку, повинні стати
традиційними?
- Запровадити традицію зворотнього зв’язку (в кінці кожного семестру і в кінці року учні пишуть записки, де можуть поставити питання, написати щось наболіле, про що не можуть сказати вголос; на основі цього педагог планує виховну роботу).
- Створити «скриньку побажань».
- Проводити якомога більше традиційних позакласних заходів.
- Традиція бути всім класом завжди поряд з тим, у кого в житті настали важкі дні.
- Традиція походів та екскурсій на природу, по пам’ятним місцям своєї Батьківщини, своєї країни.
2. Особливу роботу слід вести з «відторгнутими» учнями:
– спробувати залучити їх до спільної діяльності групи;
– знайти для них доручення, де вони розкривали б свої найкращі здібності;
– частіше хвалити і заохочувати їх у присутності класного колективу, але робити це за конкретно виконану ними дію чи доручення.
3. Робота в групах
На уроках можна організовувати роботу у підгрупах, причому в кожній повинні бути як «сильні» так і «слабкі» учні. Група повинна дотримуватися принципу взаємодопомоги і підтримки, повинна бути мотивація на досягнення успіху, а між групами необхідний момент суперництва.
4. Розподіл між учнями доручень
Для цього учні на дошці пишуть слова, які є знаковими для визначення майбутніх доручень. Потім учні визначають, яке постійне доручення в групі вони хотіли б виконувати. Наприклад, чергові по класу, по гімназії, відповідальний за навчання тощо. Від класного керівника вимагається лише вміле керівництво діяльністю учнів, надання їм свободи і самостійності. Педагог має допомагати і підтримувати ініціативу учнів. Найголовніше – класний керівник повинен бачити маленький і великий успіх кожного учня у дорученій йому справі і вміло заохочувати його.
Для поліпшення психологічного клімату в дитячому колективі відомий американський психолог Роберт Марзано радить:
· звертатися до дітей на ім’я;
· допомагати дітям відчути свою значущість, що вони визнані як ним, так і ровесниками;
· частіше використовувати виховні та методичні можливості гумору;
· поганий настрій учителя не повинен впливати на дітей;
· оптимістична установка, віра в дитину – запорука позитивного психологічного комфорту в колективі;
– бути щедрим на похвалу;
– педагогічний такт – засіб гармонізації спілкування;
– невимушено розмовляти з учнями про їх інтереси;
– забезпечувати педагогічну підтримку;
– спиратися на сильні сторони дитини