1. Головна
  2. /
  3. Новини
  4. /
  5. Тиждень безпечного інтернету

Тиждень безпечного інтернету

Проблема забезпечення інформаційної безпеки дітей в інформаційно-телекомунікацій- них мережах стає все більш актуальною в зв’язку з істотним зростанням чисельності неповнолітніх користувачів. У зв’язку з цим необхідно спрямувати всі зусилля на захист дітей від інформації, що завдає шкоди їх здоров’ю та розвитку. Просвітництво підростаючого покоління, знання дитиною елементарних правил відбору інформації, а також уміння нею користуватися сприяє розвитку системи захисту прав дітей.

    Розвиток і забезпечення інформаційної грамотності визнані ефективним заходом протидії зазіханням на дітей з використанням мережі Інтернет (Рекомендація Rec (2006) 12 Комітету міністрів державам-членам Ради Європи щодо розширення можливостей дітей в новій інформаційно-комунікаційному середовищі від 27.09.2006.)

   Відповідно до законодавства інформаційна безпека дітей – це стан захищеності дітей, при якому відсутній ризик, пов’язаний із заподіянням інформацією, в тому числі поширюваної в мережі Інтернет, шкоди їх здоров’ю, фізичному, психічному, духовному і моральному розвитку.

 Які ж небезпеки чекають школяра в мережі Інтернет? Перш за все можна виділити наступні:

суїцид-сайти, на яких діти отримують інформацію про «способи» розлучитися з життям;

  • сайти-форуми потенційних самогубців;
  • наркосайти. Інтернет рясніє новинами про “користь” вживання марихуани, рецептами і порадами виготовлення “зілля”;
  • сайти, що розпалюють національну ворожнечу і расове неприйняття: екстремізм, націоналізм, фашизм;
  • сайти порнографічної спрямованості;
  • сайти знайомств. Віртуальне спілкування руйнує здатність до спілкування реальному, “вбиває” комунікативні навички підлітка;
  • секти. Віртуальний абонент не схопить за руку, але йому цілком під силу “проникнути в думки” і вплинути на погляди на світ.

    Це далеко не весь список загроз мережі Інтернет. Будь-який школяр може потрапити на такі сайти випадково: клікнувши по банеру або перейшовши за посиланням. Є діти, які шукають таку інформацію спеціально, і природно, знаходять. Крім цього, з’явилися психологічні відхилення, такі як комп’ютерна та Інтернет-залежність, ігроманія (залежність від комп’ютерних ігор).

    Робота з учнями повинна вестися в залежності від вікових особливостей: початкова ланка (2-4 клас), середня (5-9 клас) і старша (10-11 клас). На кожному етапі необхідні спеціальні форми і методи навчання відповідно до вікових особливостей. Формування навичок інформаційної безпеки і культури має здійснюватися не тільки на уроках інформатики, а й на інших предметах (наприклад, суспільствознавства, права, ОБЖ і т.д.), а також і в позаурочній діяльності.

Анімація завантаження Завантаження…
Лого EAD Надто довго?

Перезавантажити Перезавантажити документ
| Відкрити Відкрити в новій вкладці

Загальні рекомендації з проведення заходів

Анкетування учнів

Для вивчення проблеми безпеки в мережі Інтернет і ставлення до неї підлітків розробляються анкети, що дозволяють проаналізувати сучасну ситуацію в освітньому середовищі.

Анкетування передбачається проводити у формі анонімного опитування як на паперових носіях, так і в електронному вигляді.

Анкета №1 «Обережно, вірус!»

Що є основним каналом поширення комп’ютерних вірусів?

1. Веб-сторінки

2. Електронна пошта

3. Носії даних (флешки)

Для запобігання зараження комп’ютера вірусами слід:

1. Не користуватися Інтернетом

2. Встановлювати і оновлювати антивірусні засоби

3. Не чхати і не кашляти поруч з комп’ютером

Якщо вірус виявлений, слід:

1. Видалити його і запобігти подальшому зараженню

4. Встановити який різновид має вірус

7. З’ясувати як він потрапив на комп’ютер

Що не дає хакерам проникати в комп’ютер і переглядати файли і документи:

1. Застосування брандмауера

2. Оновлення операційної системи

3. Антивірусна програма

Анкета №2 «Обережно, Інтернет!»

1. Яку інформацію можна розголошувати в Інтернеті?

1. Свої захоплення

2. Свій псевдонім

3. Домашня адреса

2. Чим небезпечні соціальні мережі?

1. Особиста інформація може бути використана ким завгодно в різних цілях

2. Під час читання невпізнаних посилань комп’ютер може бути зламаний

3. Та все це вірно

3. Віртуальний співрозмовник пропонує зустрітися, як слід вчинити?

1. Порадитися з батьками і нічого не робити без їх згоди

2. Піти на зустріч одному

3. Запросити з собою друга

4. Що в Інтернеті заборонено законом?

1. Розміщувати інформацію про себе

2. Розміщувати інформацію інших без їх згоди

3. Копіювати файли для особистого використання

5. Чи діють правила етикету в Інтернеті?

1. Інтернет – простір вільний від правил

2. В особливих випадках

3. Так, як і в реальному житті.

Проведення круглого столу

«Основи безпеки в мережі Інтернет»

Мета: формування стійких життєвих навичок при роботі в мережі Інтернет.

Роботі круглого столу передує попередня підготовка учнів із запропонованої тематики. Перелік питань для обговорення виявляється в результаті анкетування учнів. Орієнтовні питання для обговорення:

1. Для чого потрібен Інтернет?

2. Які існують ризики при користуванні інтернетом, і як їх можна знизити?

3. Які види шахрайства існують в мережі Інтернет?

4. Як захиститися від шахрайства в мережі Інтернет?

5. Що таке безпечний чат?

6. Віртуальний співрозмовник пропонує зустрітися, як слід вчинити?

7. Як ви можете убезпечити себе при користуванні службами миттєвих повідомлень?

При підведенні підсумків круглого столу навчаються можна запропонувати правила поведінки в мережі Інтернет

Проведення комп’ютерної гри для молодших школярів

В рамках класної години або уроку інформати 2-4 класів доцільно запропонувати комп’ютерну гру про правила поведінки в мережі Інтернет «Прогулянка через Інтернет Ліс» (http://www.wildwebwoods.org/popup.php?lang=ш) , де в ігровій формі показано які небезпеки можуть зустрічатися при роботі в мережі Інтернет, розказано про мережевому взаємодії і про етикет, а також про захист прав дітей.

Проведення класної години

Мета: забезпечення інформаційної безпеки неповнолітніх учнів і вихованців шляхом прищеплення їм навичок відповідальної та безпечної поведінки в сучасному інформаційно-телекомунікаційному середовищі.

завдання:

1) інформування учнів про види інформації, здатної завдати шкоди здоров’ю і розвитку неповнолітніх, забороненої або обмеженої для поширення на території України, а також про негативні наслідки поширення такої інформації;

2) інформування учнів про способи незаконного поширення такої інформації в інформаційно-телекомунікаційних мережах, зокрема, в мережах Інтернет та мобільного (стільникового) зв’язку (в тому числі шляхом розсилки СМС-повідомлень незаконного змісту);

3) навчання дітей і підлітків правилам відповідального і безпечного користування послугами Інтернет і мобільного (стільникового) зв’язку, в тому числі способам захисту від протиправних і інших суспільно небезпечних посягань в інформаційно-телекомунікаційних мережах, зокрема, від таких способів руйнівного впливу на психіку дітей, як Кібербулінгу (жорстоке поводження з дітьми в віртуальному середовищі) і булліцід (доведення до самогубства шляхом психологічного насильства);

4) профілактика формування в учнів інтернет-залежності та ігрової залежності (ігроманії, гемблінга);

5) попередження скоєння учнями правопорушень з використанням інформаційно-телекомунікаційних технологій.

Очікувані результати:

В ході проведення класної години діти повинні навчитися робити більш безпечним і корисним своє спілкування в Інтернеті та інших інформаціонно¬телекоммунікаціонних мережах, а саме:

– критично ставитися до повідомлень та іншої інформації, поширюваної в мережах Інтернет, мобільного (стільникового) зв’язку, за допомогою інших електронних засобів масової комунікації;

– відрізняти достовірні відомості від недостовірних, шкідливу для них інформацію від безпечної;

– уникати нав’язування їм інформації, здатної завдати шкоди їх здоров’ю, моральному та психічному розвитку, честі, гідності та репутації;

– розпізнавати ознаки зловживання їх недосвідченістю і довірливістю, спроби залучення їх в протиправну та іншу антигромадську діяльність;

– розпізнавати маніпулятивні техніки, які використовуються при подачі рекламної та іншої інформації;

– критично ставитися до інформаційної продукції, що розповсюджується в інформаційно-телекомунікаційних мережах;

– аналізувати ступінь достовірності інформації і справжність її джерел;

– застосовувати ефективні заходи самозахисту від небажаних для них інформації і контактів в мережах.

Теми бесід з 1 по 11 класи можуть бути наступні:

  • «Інтернет серед нас»;
  • «Я і мої віртуальні друзі»;
  • «Інтернет в моїй родині»;
  • «Мій Інтернет»;
  • «Інтернет і природа»;
  • «Мій соціум в Інтернеті»;
  • «Інтернет і моя майбутня професія»;
  • «Інтернет в сучасній школі»;
  • «Інтернет і моє здоров’я» і т.д.

Проведення уроку «Безпека в Інтернеті»

Мета: забезпечення інформаційної безпеки неповнолітніх учнів і вихованців шляхом прищеплення їм навичок відповідальної та безпечної поведінки в сучасному інформаційно-телекомунікаційному середовищі.

завдання:

1) інформування учнів про види інформації, здатної завдати шкоди здоров’ю і розвитку неповнолітніх, забороненої або обмеженої для поширення на території України, а також про негативні наслідки поширення такої інформації;

2) інформування учнів про способи незаконного поширення такої інформації в інформаційно-телекомунікаційних мережах, зокрема, в мережах Інтернет та мобільного зв’язку;

3) ознайомлення учнів з міжнародними принципами і нормами, з нормативними правовими актами, що регулюють питання інформаційної безпеки неповнолітніх;

4) навчання дітей і підлітків правилам відповідального і безпечного користування послугами Інтернет і мобільного зв’язку, іншими електронними засобами зв’язку і комунікації, в тому числі способам захисту від протиправних і інших суспільно небезпечних посягань в інформаційно-телекомунікаційних мережах, зокрема, від таких способів руйнівного впливу на психіку дітей, як Кібербулінгу (жорстоке поводження з дітьми в віртуальному середовищі) і булліцід (доведення до самогубства шляхом психологічного насильства); 5) попередження вчинення учнями правопорушень з використанням інформаційно-телекомунікаційних технологій.

                                                    Казка про …

  Автор:  В деякому царстві, Інтернет державі жив-поживав Смайл-царевич, який правив славним містом ЧАТ.

Смайл-царевич:

  • Не покладаючи рук я будую місто ЧАТ. Піклуюсь про охорону своїх кордонів та навчаю жителів міста основам безпечної життєдіяльності в Інтернет державі.

Автор:  І була у нього наречена – прекрасна Смайл-царівна-он-лайн-королівна.

Смайл-царівна:

  • Не заважайте! Я працюю: дні і ночі знаходжу нових друзів та спілкуюсь з ними, мандрую сторінками Всесвітньої павутини, а також я дуже люблю віртуальні забави.

Автор:  Скільки разів попереджав її Смайл-царевич про небезпеку, що підстерігає її в мережі, але не слухала його наречена. Поступово Інтернет павутина затягнула Смайл-царівну в своє підступне павутиння. Раптом , через лічені секунди всі «вікна» на її комп’ютері закрилися та екран став чорним. З’явився кібер-хуліган Сірий вовк – вірус  злий та страшний і вкрав царівну. Погорював царевич та робити нічого : треба рятувати наречену. Зібрав він військо королівське чатове – дружину дистанційну – « 10 золотих правил безпечної поведінки в Інтернеті».

Смайл-царевич:

  •  Вийти всім на пошуковий рядок. Кликнути посилання поганим.

Автор: Смайл-царевич надів щит антивірусний, узяв в руки меч – младенець кодовий . І відправились вони наречену шукати Довго бродили вони відбиваючись від реклам  та спамів, стрілянинок- убивалок Солов‘я- розбійника,товарів заморських купців шопівських, сайтів знайомств – зазивалок – русалчиних. І зупинилися вони на роздоріжжі ігрища молодецького трьохрівневого. Став читати Смайл-царевич, напис на камені мохом зарослим.

Смайл-царевич:

  •  На перший рівень потрапиш – часу рахунок втратиш, до другого рівня дістанешся – від рідні-близьких відвернешся, а на третій підеш – ім’я своє забудеш. Ось тут потрібно шукати наречену.

Автор: Змахнув він своїм мечем праведним і зламав код ігрища страшного. Вислизнула з мереж тих Смайл-царівна, осяяла себе паролем чесним і кинулась в обійми свого судженого.

Смайл-царевич: Ось тобі дружина моя вірна – оберіг від підступів віртуальних. Не нехтуй їх наказів безпечних

  1. Завжди пам’ятай своє Інтернет королівське ім’я і не кланяйся аби кому ( не реєструйся скрізь без потреби)
  2. Тримай особисту інформацію в таємниці.
  3. Не піддавайся яскравим рекламам – покажчикам і не ходи стежками плутаними на підозрілі сайти, потонути в трясовині можна.
  4. Якщо прийшов лист про великі виграші це «Лохотрон-грамота», просто так виграти неможливо.
  5. Будь уважним до інших людей, коли спілкуєшся на форумах або у чаті, не_відповідай на непристойну лексику або пропозиції непристойного характеру.
  6. Інформуйте адміністрацію міста славного Чат, якщо ви стикнулися або побачили образи, або утиски, інакше пірати потоплять твій корабель у бурхливих хвилях Інтернету.
  7. Якщо ти почуваєшся некомфортно, залиш палати інтернетівські (чат кімнату).
  8. Не забувай обновляти антивірусну програму, інакше вірус Сірий вовк з’їсть увесь твій комп’ютер.
  9. Не довіряй людям з якими ви познайомились в соціальній мережі, адже вони можуть бути ким завгодно!
  10. Не можна давати своїм віртуальним друзям домашню адресу,повідомляти місце навчання та час відсутності вдома.
  11. Якщо віртуальний друг запрошує вас на зустріч, ви повинні обов’язково повідомити про це батькам або вчителю.

Автор: Залилась сумлінними сльозами діва червона.

Смайл-царівна:  Даю чесне слово: не пропадатиму в забавах віртуальних, а стану працювати на благо народу міста нашого Чат. Сама буду навчатися і допомагати людові, що заблукав і загруз в трясовині мережевій.

Інтернет може бути прекрасним і корисним засобом для навчання, відпочинку і спілкування з друзями. Але, як і реальний світ, він теж може бути небезпечним!

В нашому закладі були проведені ряд заходів зметою вивчення основ безпечного користування мережею Інтернет, правил електронного спілкування та захисту особистої інформації.

Людям із порушенням зору