1. Головна
  2. /
  3. КОРЕКЦІЯ РОЗВИТКУ

КОРЕКЦІЯ РОЗВИТКУ

КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВІ  ЗАНЯТТЯ  ГАВРИЛОВА Є.В. З ДІТЬМИ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ

Особливу дитину потрібно по-особливому вчити і по-особливому виховувати, адже дитина з особливими освітніми потребами має ряд специфічних рис, що ускладнюють процес її спілкування з однолітками та дорослими.  Це негативно позначається на розвитку її емоційно-особистісній сфрери.

          У зв’язку з цим корекційно-розвиткові заняття спрямовано на виховання у дітей інтересу до оточуючих людей; розвиток контактності; формування навичок довільної регуляції свого емоційного стану та уникнення конфліктів.

          Необхідною умовою є встановлення довірчих відносин з батьками, які, зазвичай, заперчують необхідність співпраці.


Корекційно-розвиткові заняття з психології в умовах дистанційного навчання

з психологом Жеваженко Л.П.

Необхідною складовою психологічного супроводу є корекційно-розвиткова робота з дитиною, що протягом усього періоду її навчання в закладі є систематичною, комплексною та індивідуалізованою. Загальна мета корекційно-розвиткової роботи – сприяння розвиткові дитини, створення умов для реалізації її внутрішнього потенціалу.

Більшість дітей з особливими освітніми потребами долучається до роботи за заявою батьків. Корекційно-розвиткові заняття проводяться з дитиною з особливими потребами  індивідуально на платформі “Zoom”.

Здійснення корекційно-розвиткової роботи практичним психологом передбачає:

  • розвиток та корекцію пізнавальних процесів, формування їх довільності;
  • корекцію самооцінки як важливої рушійної сили формування особистості;
  • корекцію емоційних порушень та патологічних рис характеру;
  • запобігання психічним перевантаженням;
  • профілактику дезадаптації до закладу освіти;
  • розвиток емоційної стабільності;
  • корекцію міжособистісних взаємин в учнівському/дитячому колективі;
  • корекцію взаємин «учитель-учень»;
  • розвиток комунікативних якостей, позитивної соціальної комунікації;
  • стимуляція особистісного зростання.

Розвиваємо емоційний інтелект дітей з особливими освітніми потребами

Емоційний розвиток дитини – це основа її фізичного й інтелектуального розвитку. Тому, доцільним є розвиток  емоційно-вольової сфери учнів під час корекційно-розвиткових занять з психології в умовах дистанційної роботи.

Психологом розробляються заняття з акцентом на усунення викривлень емоційного реагування та стереотипів поведінки, реконструкцію повноцінних контактів дитини з особливими освітніми потребами з їх однолітками.

У ході роботи з дітьми в учасників занять підвищується рівень емпатії, спілкування набуває більш конструктивної форми.

У роботі використовуються наступні методи: рольові ігри, інформаційні повідомлення, модельовані ситуації, інтерв’ю, вправи на вктивізацію.

Крім того, застосовуються діагностичні методики: «Незакінчені речення», з визначення емоційного стану дітей.

Корекція та самовдосконалення  як необхідність розвитку дітей з особливими освітніми потребами

Під час корекційно-розвивальних занять з психології діти з особливими освітніми потребами навчаються адекватно розуміти свій внутрішній світ, опановують  способи для самовдосконалення свого “Я”.

У ході занять відбувається формування саморефлексії, емпатії, психологічної толерантності, довіри між учасниками. У дітей підвищується впевненість у собі, своїх можжливостях, підтверджується позитивне ставлення до оточення.

Тренуємо та покращуємо когнітивну сферу

Рівень інтелектуального розвитку й емоційний інтелект є важливими складниками когнітивної сфери особистості, що сприяють перетворенню та відображенню інформації про дійсність.

На корекційно-розвивальних заняттях відбувається формування когнітивної сфери особистості як такої, що забезпечує динамічне відображення реальності, сприяє формуванню досвіду та картини світу   у дітей з особливими освітніми потребами.

Навчання – складний процес, що розвивається поетапно. Він базується на вроджених здібностях, успадкованих і генетично закодованих при народженні. Ось чому певні зусилля та практика під час корекційних занять у закладі сприяють покращенню здатності до навчання та підвищенню продуктивності в більшості дітей з особливими освітніми потребами.


Діяльність психологічної служби забезпечує своєчасне і систематичне вивчення психофізичного розвитку дитини, мотивів її поведінки і діяльності з урахуванням вікових, інтелектуальних, фізичних, статевих та інших індивідуальних особливостей, створення умов для саморозвитку та самовиховання, сприяє виконанню освітніх завдань.

Психологічна служба у своїй діяльності керується Конституцією України, Декларацією про права дитини, законами України “Про освіту”, “Про повну загальну середню освіту”.

Метою діяльності психологічної служби є збереження і зміцнення психічного, фізичного здоров’я і соціального благополуччя всіх учасників освітнього процесу.

Організація психологічного супроводу дітей потребує проведення необхідних заходів, а саме:

1. Діагностика рівня розвитку дітей (виявлення індивідуальних особливостей психічного, фізичного, інтелектуального розвитку; рівня розвитку психічних процесів; діагностики соціальної зрілості, інтелекту, стилю взаємодії педагогів і батьків з дитиною).

2. Оформлення документації для здійснення психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими потребами:

– створення банку даних дітей відповідно до особливостей та наявних порушень;

– оформлення індивідуальної картки психолого-педагогічного діагностування;

– наявність копії форми ІПР, що видається МСЕК і ЛКК;

– складання соціального паспорта сім’ї, в якій виховується дитина;

– розробка та затвердження тематичного плану програми індивідуальної корекційно-розвивальної роботи;

– розробка рекомендацій для педагогів і батьків.

3. Створення власної навчально-методичної та інформаційної бази (банк даних корекційних, навчальних і виховних програм).

4. Моніторинг результативності.

5. Виявлення і прогнозування можливих проблем, серед яких можуть бути наступні:

– виникнення супротиву новому середовищу з боку дитини;

– виникнення внутрішніх і зовнішніх конфліктів між педагогом і дитиною, педагогом і батьками.

6. Розробка шляхів корекції можливих негативних наслідків:

• планування резерву часу для перегляду спланованих форм, методів, прийомів роботи з дітьми та їх батьками;

• реорганізація індивідуальних психолого-педагогічних програм супроводу дітей, які виявляють відповідні проблеми;

• відстеження результативності впроваджених змін.

Робота психолога з дітьми з особливими потребами охоплює низку проблем:

• низька самооцінка, невпевненість у собі;

• тривожність, наявність страхів;

• труднощі процесу комунікації;

• нестабільність психоемоційного стану;

• розбалансування саморегуляції;

• дезадаптація;

• почуття залежності від оточуючих;

• почуття безнадійності, приреченості та ін.

Психологічний супровід передбачає не лише роботу з дитиною та створення для неї відповідних умов навчання через розроблення індивідуальних планів і програм розвитку, а й взаємодію з батьками, іншими школярами та педагогами. Тож важливо допомогти дитині з особливими освітніми потребами налагодити взаємодію з усіма учасниками навчально-виховного процесу. Тобто роль практичного психолога — своєрідне посередництво в побудові суб’єкт-суб’єктних стосунків.

          Завдання діяльності психологічної служби закладу:

  • пошук дієвих засобів і методів профілактичної, корекційної, просвітницької та розвиткової діяльності;
  • сприяння повноцінному особистісному й інтелектуальному розвитку дітей на кожному віковому етапі;
  • забезпечення індивідуального підходу до кожної дитини на основі її психолого-педагогічного вивчення.

          Адміністрація закладу тісно взаємодіє з фахівцями психологічної служби шляхом підтримки, регулювання і формування здорового соціально-психологічного клімату у педагогічному колективі і закладі в цілому.

НАПРЯМИ ДІЯЛЬНОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СЛУЖБИ

          Діагностика — виявлення причин труднощів у навчанні, інтелектуальному розвитку, соціально-психологічній адаптації; вивчення та визначення індивідуальних особливостей динаміки розвитку особистості, потенційних можливостей в освітньому процесі, професійному самовизначенні.

          Профілактика — своєчасне попередження відхилень у розвитку та становленні особистості, міжособистісних стосунках, запобігання конфліктним ситуаціям в освітньому процесі.

          Корекція – усунення виявлених труднощів соціально-психічного розвитку здобувачів освіти, зниження ризиків проблем адаптації до освітнього середовища, схильності до залежностей та правопорушень, різних форм девіантної поведінки.

          Консультування — багатофункціональний вид індивідуальної та групової роботи, спрямований на вирішення запитів, з якими звертаються учасники освітнього процесу.

          Просвіта — формування психологічної та соціальної компетентності учасників освітнього процесу.

          Практичний психолог закладу здійснює індивідуальну діагностику, корекцію за запитом учасників освітнього процесу, отримавши письмову згоду одного з батьків (законних представників).

           Зазначена згода може бути відкликана у будь-який момент.

Людям із порушенням зору