Звіт про надання корекційно-розвиткових послуг за напрямом «Корекція розвитку» практичного психолога Жеваженко Л.П.
Соціально-психологічна адаптація в учнів відбувається по-різному, відповідно до віку, типу вищої нервової діяльності, стану здоров’я, родинних взаємин, рівня розвитку у дитини ігрових навичок, її контактності, доброзичливості тощо. Тому, робота з дитиною з особливими освітніми потребами має спрямовуватися на досягнення головної мети – підготувати її до самостійного життя. У розв’язанні цього завдання у системі освіти важливу роль відіграють корекційні заняття з психологом.
Тож, психологом протягом першого півріччя 2024-2025 н.р. було поставлено ряд завдань щодо корекції емоційно-вольової сфери у дітей з особливими освітніми потребами та розроблено календарно-тематичне планування з урахуванням специфіки кожної категорії дітей за програмами МОН України.
Так, з учнями 4 класу було пропрацьовано їхній емоційний світ: впізнавання, диференціація та вираження емоцій та почуттів через слово, малюнок, дію та гру. З учнями 5 класу – здатність помічати свої справжні почуття, розуміти свої емоційні потреби; навчання способам зменшення негативних емоцій та поповнення емоційного словника.
Як відомо, найсильнішою емоцією є радість пізнання. Саме тому, психологиня прагнула до того, щоб учні неодноразово переживали почуття справжнього успіху. Методичним прийомом при цьому було створення ситуації запрограмованого успіху, отримання задоволення від праці, що дозволило активізувати, налаштувати, зацікавити дітей до саморозвитку. Цінність та ефективність даної технології полягає у застосуванні педагогічних прийомів, таких як: «Емоційний сплеск», «Даю шанс», «Навмисна помилка», «Радість пізнання» та інших у роботі з учнями ООП.
Діти опрацьовували вправи на платформі «Wordwall» відповідної тематики; на прикладах героїв мультфільмів вчилися переказувати історії, називати та описувати емоції героїв; виконували вправи на розвиток, концентрацію, стійкість та переключення уваги та пам’яті; виконували кінезіологічні, дихальні вправи та психогімнастику.
КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВІ ЗАНЯТТЯ ГАВРИЛОВА Є.В. З ДІТЬМИ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
Особливу дитину потрібно по-особливому вчити і по-особливому виховувати, адже дитина з особливими освітніми потребами має ряд специфічних рис, що ускладнюють процес її спілкування з однолітками та дорослими. Це негативно позначається на розвитку її емоційно-особистісній сфрери.
У зв’язку з цим корекційно-розвиткові заняття спрямовано на виховання у дітей інтересу до оточуючих людей; розвиток контактності; формування навичок довільної регуляції свого емоційного стану та уникнення конфліктів.
Необхідною умовою є встановлення довірчих відносин з батьками, які, зазвичай, заперчують необхідність співпраці.
Корекційно-розвиткові заняття з психології в умовах дистанційного навчання
з психологом Жеваженко Л.П.
Необхідною складовою психологічного супроводу є корекційно-розвиткова робота з дитиною, що протягом усього періоду її навчання в закладі є систематичною, комплексною та індивідуалізованою. Загальна мета корекційно-розвиткової роботи – сприяння розвиткові дитини, створення умов для реалізації її внутрішнього потенціалу.
Більшість дітей з особливими освітніми потребами долучається до роботи за заявою батьків. Корекційно-розвиткові заняття проводяться з дитиною з особливими потребами індивідуально на платформі “Zoom”.
Здійснення корекційно-розвиткової роботи практичним психологом передбачає:
- розвиток та корекцію пізнавальних процесів, формування їх довільності;
- корекцію самооцінки як важливої рушійної сили формування особистості;
- корекцію емоційних порушень та патологічних рис характеру;
- запобігання психічним перевантаженням;
- профілактику дезадаптації до закладу освіти;
- розвиток емоційної стабільності;
- корекцію міжособистісних взаємин в учнівському/дитячому колективі;
- корекцію взаємин «учитель-учень»;
- розвиток комунікативних якостей, позитивної соціальної комунікації;
- стимуляція особистісного зростання.
Розвиваємо емоційний інтелект дітей з особливими освітніми потребами
Емоційний розвиток дитини – це основа її фізичного й інтелектуального розвитку. Тому, доцільним є розвиток емоційно-вольової сфери учнів під час корекційно-розвиткових занять з психології в умовах дистанційної роботи.
Психологом розробляються заняття з акцентом на усунення викривлень емоційного реагування та стереотипів поведінки, реконструкцію повноцінних контактів дитини з особливими освітніми потребами з їх однолітками.
У ході роботи з дітьми в учасників занять підвищується рівень емпатії, спілкування набуває більш конструктивної форми.
У роботі використовуються наступні методи: рольові ігри, інформаційні повідомлення, модельовані ситуації, інтерв’ю, вправи на вктивізацію.
Крім того, застосовуються діагностичні методики: «Незакінчені речення», з визначення емоційного стану дітей.
Корекція та самовдосконалення як необхідність розвитку дітей з особливими освітніми потребами
Під час корекційно-розвивальних занять з психології діти з особливими освітніми потребами навчаються адекватно розуміти свій внутрішній світ, опановують способи для самовдосконалення свого “Я”.
У ході занять відбувається формування саморефлексії, емпатії, психологічної толерантності, довіри між учасниками. У дітей підвищується впевненість у собі, своїх можжливостях, підтверджується позитивне ставлення до оточення.
Тренуємо та покращуємо когнітивну сферу
Рівень інтелектуального розвитку й емоційний інтелект є важливими складниками когнітивної сфери особистості, що сприяють перетворенню та відображенню інформації про дійсність.
На корекційно-розвивальних заняттях відбувається формування когнітивної сфери особистості як такої, що забезпечує динамічне відображення реальності, сприяє формуванню досвіду та картини світу у дітей з особливими освітніми потребами.
Навчання – складний процес, що розвивається поетапно. Він базується на вроджених здібностях, успадкованих і генетично закодованих при народженні. Ось чому певні зусилля та практика під час корекційних занять у закладі сприяють покращенню здатності до навчання та підвищенню продуктивності в більшості дітей з особливими освітніми потребами.
Діяльність психологічної служби забезпечує своєчасне і систематичне вивчення психофізичного розвитку дитини, мотивів її поведінки і діяльності з урахуванням вікових, інтелектуальних, фізичних, статевих та інших індивідуальних особливостей, створення умов для саморозвитку та самовиховання, сприяє виконанню освітніх завдань.
Психологічна служба у своїй діяльності керується Конституцією України, Декларацією про права дитини, законами України “Про освіту”, “Про повну загальну середню освіту”.
Метою діяльності психологічної служби є збереження і зміцнення психічного, фізичного здоров’я і соціального благополуччя всіх учасників освітнього процесу.
Організація психологічного супроводу дітей потребує проведення необхідних заходів, а саме:
1. Діагностика рівня розвитку дітей (виявлення індивідуальних особливостей психічного, фізичного, інтелектуального розвитку; рівня розвитку психічних процесів; діагностики соціальної зрілості, інтелекту, стилю взаємодії педагогів і батьків з дитиною).
2. Оформлення документації для здійснення психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими потребами:
– створення банку даних дітей відповідно до особливостей та наявних порушень;
– оформлення індивідуальної картки психолого-педагогічного діагностування;
– наявність копії форми ІПР, що видається МСЕК і ЛКК;
– складання соціального паспорта сім’ї, в якій виховується дитина;
– розробка та затвердження тематичного плану програми індивідуальної корекційно-розвивальної роботи;
– розробка рекомендацій для педагогів і батьків.
3. Створення власної навчально-методичної та інформаційної бази (банк даних корекційних, навчальних і виховних програм).
4. Моніторинг результативності.
5. Виявлення і прогнозування можливих проблем, серед яких можуть бути наступні:
– виникнення супротиву новому середовищу з боку дитини;
– виникнення внутрішніх і зовнішніх конфліктів між педагогом і дитиною, педагогом і батьками.
6. Розробка шляхів корекції можливих негативних наслідків:
• планування резерву часу для перегляду спланованих форм, методів, прийомів роботи з дітьми та їх батьками;
• реорганізація індивідуальних психолого-педагогічних програм супроводу дітей, які виявляють відповідні проблеми;
• відстеження результативності впроваджених змін.
Робота психолога з дітьми з особливими потребами охоплює низку проблем:
• низька самооцінка, невпевненість у собі;
• тривожність, наявність страхів;
• труднощі процесу комунікації;
• нестабільність психоемоційного стану;
• розбалансування саморегуляції;
• дезадаптація;
• почуття залежності від оточуючих;
• почуття безнадійності, приреченості та ін.
Психологічний супровід передбачає не лише роботу з дитиною та створення для неї відповідних умов навчання через розроблення індивідуальних планів і програм розвитку, а й взаємодію з батьками, іншими школярами та педагогами. Тож важливо допомогти дитині з особливими освітніми потребами налагодити взаємодію з усіма учасниками навчально-виховного процесу. Тобто роль практичного психолога — своєрідне посередництво в побудові суб’єкт-суб’єктних стосунків.
Завдання діяльності психологічної служби закладу:
- пошук дієвих засобів і методів профілактичної, корекційної, просвітницької та розвиткової діяльності;
- сприяння повноцінному особистісному й інтелектуальному розвитку дітей на кожному віковому етапі;
- забезпечення індивідуального підходу до кожної дитини на основі її психолого-педагогічного вивчення.
Адміністрація закладу тісно взаємодіє з фахівцями психологічної служби шляхом підтримки, регулювання і формування здорового соціально-психологічного клімату у педагогічному колективі і закладі в цілому.
НАПРЯМИ ДІЯЛЬНОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СЛУЖБИ
Діагностика — виявлення причин труднощів у навчанні, інтелектуальному розвитку, соціально-психологічній адаптації; вивчення та визначення індивідуальних особливостей динаміки розвитку особистості, потенційних можливостей в освітньому процесі, професійному самовизначенні.
Профілактика — своєчасне попередження відхилень у розвитку та становленні особистості, міжособистісних стосунках, запобігання конфліктним ситуаціям в освітньому процесі.
Корекція – усунення виявлених труднощів соціально-психічного розвитку здобувачів освіти, зниження ризиків проблем адаптації до освітнього середовища, схильності до залежностей та правопорушень, різних форм девіантної поведінки.
Консультування — багатофункціональний вид індивідуальної та групової роботи, спрямований на вирішення запитів, з якими звертаються учасники освітнього процесу.
Просвіта — формування психологічної та соціальної компетентності учасників освітнього процесу.
Практичний психолог закладу здійснює індивідуальну діагностику, корекцію за запитом учасників освітнього процесу, отримавши письмову згоду одного з батьків (законних представників).
Зазначена згода може бути відкликана у будь-який момент.