ЗАКОН УКРАЇНИ «ПРО ОСВІТУ»
від 05.09.2017 року №2145-VІІІ набрав чинності з 28.09.2017 року
Стаття 19. Освіта осіб з особливими освітніми потребами
1. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування створюють умови для забезпечення прав і можливостей осіб з особливими освітніми потребами для здобуття ними освіти на всіх рівнях освіти з урахуванням їхніх індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів.
2. Держава забезпечує підготовку фахівців для роботи з особами з особливими освітніми потребами на всіх рівнях освіти.
3. Особам з особливими освітніми потребами освіта надається нарівні з іншими особами, у тому числі шляхом створення належного фінансового, кадрового, матеріально-технічного забезпечення та забезпечення розумного пристосування, що враховує індивідуальні потреби таких осіб, визначені в індивідуальній програмі розвитку.
4. Для навчання, професійної підготовки або перепідготовки осіб з особливими освітніми потребами застосовуються види та форми здобуття освіти, що враховують їхні потреби та індивідуальні можливості.
5. Органи державної влади, органи місцевого самоврядування та заклади освіти створюють умови для здобуття освіти особами з особливими освітніми потребами шляхом забезпечення розумного пристосування та універсального дизайну.
6. Навчання та виховання осіб з особливими освітніми потребами, зокрема тими, що спричинені порушенням розвитку та інвалідністю, у закладах дошкільної, позашкільної та середньої освіти здійснюються за рахунок коштів освітніх субвенцій, державного та місцевих бюджетів, інших джерел, не заборонених законодавством, у тому числі з урахуванням потреб дитини, визначених в індивідуальній програмі розвитку.
7. Зарахування осіб з особливими освітніми потребами до спеціальних закладів освіти, переведення з одного типу закладу до іншого та відрахування таких осіб здійснюються у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.
8. Категорії осіб з особливими освітніми потребами визначаються актами Кабінету Міністрів України.
Стаття 20. Інклюзивне навчання
1. Заклади освіти за потреби утворюють інклюзивні та/або спеціальні групи і класи для навчання осіб з особливими освітніми потребами. У разі звернення особи з особливими освітніми потребами або її батьків така група або клас утворюється в обов’язковому порядку.
2. Заклади освіти зі спеціальними та інклюзивними групами і класами створюють умови для навчання осіб з особливими освітніми потребами відповідно до індивідуальної програми розвитку та з урахуванням їхніх індивідуальних потреб і можливостей.
3. Особи з порушеннями фізичного, психічного, інтелектуального розвитку і сенсорними порушеннями забезпечуються у закладах освіти допоміжними засобами для навчання.
4. Особам з особливими освітніми потребами надаються психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.
Психолого-педагогічні послуги – це комплексна система заходів з організації освітнього процесу та розвитку особи з особливими освітніми потребами, що передбачені індивідуальною програмою розвитку та надаються педагогічними працівниками закладів освіти, реабілітаційних установ системи охорони здоров’я, соціального захисту, фахівцями інклюзивно-ресурсного центру.
Корекційно-розвиткові послуги (допомога) – це комплексна система заходів супроводження особи з особливими освітніми потребами у процесі навчання, що спрямовані на корекцію порушень шляхом розвитку особистості, її пізнавальної діяльності, емоційно-вольової сфери та мовлення.
5. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування утворюють інклюзивно-ресурсні центри з метою забезпечення реалізації права на освіту та психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами.
Психолого-педагогічний супровід – це комплексна система заходів з організації освітнього процесу та розвитку дитини, передбачена індивідуальною програмою розвитку.
6. Будівлі, споруди і приміщення закладів освіти повинні відповідати вимогам доступності згідно з державними будівельними нормами і стандартами.
7. Проектування, будівництво та реконструкція будівель, споруд, приміщень закладів освіти здійснюються з урахуванням принципів універсального дизайну та/або розумного пристосування.
Умови доступності закладу освіти для навчання осіб з особливими освітніми проблемами
У Бериславському опорному закладі повної загальної середньої освіти та філіях №1 та №2 створені сприятливі умови для навчання дітей з особливими освітніми потребами, забезпечено їх безперешкодним доступом до всіх приміщень закладу.
Організація інклюзивного навчання у закладі спланована згідно з Порядком організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 15.08.2011року №872 та Постановою Кабінету Міністрів України від 9 серпня 2017 року №588 «Про внесення змін до Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах»
Організовано класи з інклюзивною формою навчання у закладі:
у початкових класах: 1-А клас – 2 учні, 1-Б клас – 1 учень, 2-А клас – 2 учні, 2-В клас – 3 учні, 3-А клас – 3 учні, 3-Б клас – 1 учениця, 4-А клас – 3 учня, 4-Б клас – 3 учня;
старшій школі: 5-В клас – 2 учні, 5-Г клас – 3 учня, 7- В клас – 3 учні, 9-А клас – 1 учень.
В цілому – 27 учнів.
Організовано класи з інклюзивною формою навчання у філії №1 закладу:
початкові класи: 1 клас – 2 учні, 2 клас- 3 учні, 3 клас – 3 учні, 4 клас – 3 учні.
В цілому по філії №1 -11 учнів.
Організовано класи з інклюзивною формою навчання у філії №2 закладу:
початкові класи: 1 клас – 2 учня, 2 клас- 1 учень, 3 клас – 3 учня, 4 клас – 2 учня.
В цілому по філії №2 -8 учнів.
По опорному закладу в цілому навчається 46 дитини з особливими освітніми потребами.
Працюють у класах з інклюзивною формою навчання 20 асистентів вчителів:
у закладі – 12 асистентів, у філії №1 – 4 асистента, у філії №2 – 4 асистента.
Асистенти вчителів у класах з інклюзивною формою навчання забезпечують соціально-педагогічний супровід учнів з особливими освітніми потребами.
Вчителі початкових класів, вчителі – предметники старшої школи, асистенти вчителів пройшли відповідне навчання, беручи участь у роботі обласних навчально – практичних семінарів для педагогічних працівників класів з інклюзивною формою з теми «Організація інклюзивного начання дітей з особливими освітніми потребами в умовах закладів загальної середньої та дошкільної освіти».
Спеціалістами проводяться корекційно – розвиткові заняття з дітьми з ООП. Розроблено та затверджено розклад корекційно – розвиткових занять вчителя-логопеда, дефектолога, вчителя лікувальної фізичної культури та практичних психологів для учнів з особливими освітніми потребам, графіки роботи асистентів вчителів.
Наказами по закладу створені команди психолого – педагогічного супроводу по закладу та філіям, які тісно співпрацюють з Інклюзивно – ресурсним центром та діє методичне об’єднання асистентів вчителів.
Адміністрацією закладу, практичними психологами, асистентами вчителів, вчителем-логопедом, дефектологом, вчителем лікувальної фізичної культури, класними керівниками, вчителями-предметниками вивчено висновки про комплексну психолого – педагогічну оцінку розвитку дитини, здійснюється спостереження за поведінкою і в цілому за діяльністю дітей з особливими освітніми потребами, розроблено індивідуальні програми розвитку, які затверджено на засіданнях команд психолого – педагогічного супроводу дітей з ООП та схвалені на засіданнях педагогічної ради, забезпечується особистісно орієнтований підхід до організації освітнього процесу, враховуючи особливі освітні потреби таких учнів.
Для створення належних умов для навчання учнів з особливими освітніми потребами обладнано ресурсну кімнату, що відповідає вимогам доступності й універсального дизайну та оснащена спеціальними засобами
корекції психофізичного розвитку. Із задоволенням учні з ООП у ній навчаються, здобувають навички соціально – побутового орієнтування, граються та відпочивають. Мультимедійні проектори, портативні ноутбуки, планшетні ПК, стіл для малювання піском, бізіборди, бізіхауси, багатофункціональні пристрої для друку, сканування та копіювання, магнітні дошки, світлодіодний планшет для малювання піском, друковані
картки, шнуровки, набори кінетичного піску, настільні ігри, двосторонні дерев’яні мольберти, розумні пазли, настінні бізіборди, лабіринти, балансуюча вісімка, ляльковий театр, конструктор LEGO Education 9686
набір технологія і фізика тощо. Це неповний перелік обладнання, придбаного для ресурсної кімнати та навчальних аудиторій.
На базі закладу функціонує кабінет лікувальної фізичної культури для дітей з особливими освітніми потребами .
Заняття проводяться спеціалістом індивідуально згідно з рекомендаціями та висновками інклюзивно-ресурсного центру. До послуг учнів з ООП – орбітрек магнітний, комплект гімнастичного обладнання, комплект
спортивного обладнання, сухий басейн, сенсорні м’ячі, ортопедичні килимки, дві шведські стінки, мати, сенсорні килимки, футбол, тактильний тренажер «Сліди, долоні» тощо.
Результативно проводяться корекційно – розвиткові заняття у кабінеті вчителя – логопеда, дефектолога з використанням спеціально придбаного логопедичного обладнання: дзеркало, що розмовляє (Балакуче логопедичне дзеркало), набір постановочних зондів та бокс для їх стерилізації і зберігання, пуговки – шнурівки, кубики, арифметичні цифри, планшет, дидактичний матеріал тощо.
Створено належні умови для перебування у закладі дітей з особливими освітніми потребами:
- є пандус;
- здійснено ремонт туалету з урахуванням потреб дітей з ооп;
- систематично здійснюється капітальні та поточні ремонти класних кімнат.
Усі основні приміщення закладу мають природне освітлення, враховано використання кольорів, розташування меблів і обладнання відповідно до санітарних вимог. У закладі дотримується тепловий режим. Працює їдальня. Забезпечується регулярність вологого прибирання, використання всіх видів провітрювання.
Навчальний корпус та територія закладу систематично підтримуються в належному стані.