КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВІ ЗАНЯТТЯ ГАВРИЛОВА Є.В. З ДІТЬМИ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
Особливу дитину потрібно по-особливому вчити і по-особливому виховувати, адже дитина з особливими освітніми потребами має ряд специфічних рис, що ускладнюють процес її спілкування з однолітками та дорослими. Це негативно позначається на розвитку її емоційно-особистісній сфрери.
У зв’язку з цим корекційно-розвиткові заняття спрямовано на виховання у дітей інтересу до оточуючих людей; розвиток контактності; формування навичок довільної регуляції свого емоційного стану та уникнення конфліктів.
Необхідною умовою є встановлення довірчих відносин з батьками, які, зазвичай, заперчують необхідність співпраці.
Корекційно-розвиткові заняття з психології в умовах дистанційного навчання
з психологом Жеваженко Л.П.
Необхідною складовою психологічного супроводу є корекційно-розвиткова робота з дитиною, що протягом усього періоду її навчання в закладі є систематичною, комплексною та індивідуалізованою. Загальна мета корекційно-розвиткової роботи – сприяння розвиткові дитини, створення умов для реалізації її внутрішнього потенціалу.
Більшість дітей з особливими освітніми потребами долучається до роботи за заявою батьків. Корекційно-розвиткові заняття проводяться з дитиною з особливими потребами індивідуально на платформі “Zoom”.
Здійснення корекційно-розвиткової роботи практичним психологом передбачає:
- розвиток та корекцію пізнавальних процесів, формування їх довільності;
- корекцію самооцінки як важливої рушійної сили формування особистості;
- корекцію емоційних порушень та патологічних рис характеру;
- запобігання психічним перевантаженням;
- профілактику дезадаптації до закладу освіти;
- розвиток емоційної стабільності;
- корекцію міжособистісних взаємин в учнівському/дитячому колективі;
- корекцію взаємин «учитель-учень»;
- розвиток комунікативних якостей, позитивної соціальної комунікації;
- стимуляція особистісного зростання.
Розвиваємо емоційний інтелект дітей з особливими освітніми потребами
Емоційний розвиток дитини – це основа її фізичного й інтелектуального розвитку. Тому, доцільним є розвиток емоційно-вольової сфери учнів під час корекційно-розвиткових занять з психології в умовах дистанційної роботи.
Психологом розробляються заняття з акцентом на усунення викривлень емоційного реагування та стереотипів поведінки, реконструкцію повноцінних контактів дитини з особливими освітніми потребами з їх однолітками.
У ході роботи з дітьми в учасників занять підвищується рівень емпатії, спілкування набуває більш конструктивної форми.
У роботі використовуються наступні методи: рольові ігри, інформаційні повідомлення, модельовані ситуації, інтерв’ю, вправи на вктивізацію.
Крім того, застосовуються діагностичні методики: «Незакінчені речення», з визначення емоційного стану дітей.
Корекція та самовдосконалення як необхідність розвитку дітей з особливими освітніми потребами
Під час корекційно-розвивальних занять з психології діти з особливими освітніми потребами навчаються адекватно розуміти свій внутрішній світ, опановують способи для самовдосконалення свого “Я”.
У ході занять відбувається формування саморефлексії, емпатії, психологічної толерантності, довіри між учасниками. У дітей підвищується впевненість у собі, своїх можжливостях, підтверджується позитивне ставлення до оточення.
Тренуємо та покращуємо когнітивну сферу
Рівень інтелектуального розвитку й емоційний інтелект є важливими складниками когнітивної сфери особистості, що сприяють перетворенню та відображенню інформації про дійсність.
На корекційно-розвивальних заняттях відбувається формування когнітивної сфери особистості як такої, що забезпечує динамічне відображення реальності, сприяє формуванню досвіду та картини світу у дітей з особливими освітніми потребами.
Навчання – складний процес, що розвивається поетапно. Він базується на вроджених здібностях, успадкованих і генетично закодованих при народженні. Ось чому певні зусилля та практика під час корекційних занять у закладі сприяють покращенню здатності до навчання та підвищенню продуктивності в більшості дітей з особливими освітніми потребами.
Діяльність психологічної служби забезпечує своєчасне і систематичне вивчення психофізичного розвитку дитини, мотивів її поведінки і діяльності з урахуванням вікових, інтелектуальних, фізичних, статевих та інших індивідуальних особливостей, створення умов для саморозвитку та самовиховання, сприяє виконанню освітніх завдань.
Психологічна служба у своїй діяльності керується Конституцією України, Декларацією про права дитини, законами України “Про освіту”, “Про повну загальну середню освіту”.
Метою діяльності психологічної служби є збереження і зміцнення психічного, фізичного здоров’я і соціального благополуччя всіх учасників освітнього процесу.
Організація психологічного супроводу дітей потребує проведення необхідних заходів, а саме:
1. Діагностика рівня розвитку дітей (виявлення індивідуальних особливостей психічного, фізичного, інтелектуального розвитку; рівня розвитку психічних процесів; діагностики соціальної зрілості, інтелекту, стилю взаємодії педагогів і батьків з дитиною).
2. Оформлення документації для здійснення психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими потребами:
– створення банку даних дітей відповідно до особливостей та наявних порушень;
– оформлення індивідуальної картки психолого-педагогічного діагностування;
– наявність копії форми ІПР, що видається МСЕК і ЛКК;
– складання соціального паспорта сім’ї, в якій виховується дитина;
– розробка та затвердження тематичного плану програми індивідуальної корекційно-розвивальної роботи;
– розробка рекомендацій для педагогів і батьків.
3. Створення власної навчально-методичної та інформаційної бази (банк даних корекційних, навчальних і виховних програм).
4. Моніторинг результативності.
5. Виявлення і прогнозування можливих проблем, серед яких можуть бути наступні:
– виникнення супротиву новому середовищу з боку дитини;
– виникнення внутрішніх і зовнішніх конфліктів між педагогом і дитиною, педагогом і батьками.
6. Розробка шляхів корекції можливих негативних наслідків:
• планування резерву часу для перегляду спланованих форм, методів, прийомів роботи з дітьми та їх батьками;
• реорганізація індивідуальних психолого-педагогічних програм супроводу дітей, які виявляють відповідні проблеми;
• відстеження результативності впроваджених змін.
Робота психолога з дітьми з особливими потребами охоплює низку проблем:
• низька самооцінка, невпевненість у собі;
• тривожність, наявність страхів;
• труднощі процесу комунікації;
• нестабільність психоемоційного стану;
• розбалансування саморегуляції;
• дезадаптація;
• почуття залежності від оточуючих;
• почуття безнадійності, приреченості та ін.
Психологічний супровід передбачає не лише роботу з дитиною та створення для неї відповідних умов навчання через розроблення індивідуальних планів і програм розвитку, а й взаємодію з батьками, іншими школярами та педагогами. Тож важливо допомогти дитині з особливими освітніми потребами налагодити взаємодію з усіма учасниками навчально-виховного процесу. Тобто роль практичного психолога — своєрідне посередництво в побудові суб’єкт-суб’єктних стосунків.
Завдання діяльності психологічної служби закладу:
- пошук дієвих засобів і методів профілактичної, корекційної, просвітницької та розвиткової діяльності;
- сприяння повноцінному особистісному й інтелектуальному розвитку дітей на кожному віковому етапі;
- забезпечення індивідуального підходу до кожної дитини на основі її психолого-педагогічного вивчення.
Адміністрація закладу тісно взаємодіє з фахівцями психологічної служби шляхом підтримки, регулювання і формування здорового соціально-психологічного клімату у педагогічному колективі і закладі в цілому.
НАПРЯМИ ДІЯЛЬНОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СЛУЖБИ
Діагностика — виявлення причин труднощів у навчанні, інтелектуальному розвитку, соціально-психологічній адаптації; вивчення та визначення індивідуальних особливостей динаміки розвитку особистості, потенційних можливостей в освітньому процесі, професійному самовизначенні.
Профілактика — своєчасне попередження відхилень у розвитку та становленні особистості, міжособистісних стосунках, запобігання конфліктним ситуаціям в освітньому процесі.
Корекція – усунення виявлених труднощів соціально-психічного розвитку здобувачів освіти, зниження ризиків проблем адаптації до освітнього середовища, схильності до залежностей та правопорушень, різних форм девіантної поведінки.
Консультування — багатофункціональний вид індивідуальної та групової роботи, спрямований на вирішення запитів, з якими звертаються учасники освітнього процесу.
Просвіта — формування психологічної та соціальної компетентності учасників освітнього процесу.
Практичний психолог закладу здійснює індивідуальну діагностику, корекцію за запитом учасників освітнього процесу, отримавши письмову згоду одного з батьків (законних представників).
Зазначена згода може бути відкликана у будь-який момент.